عصب کشی در مرکز دندانپزشکی گیشا

درمان ریشه یا عصب کشی مبحثی از علم دندانپزشكی است كه وظيفه تشخيص و درمان پالپهای آماسی  را به عهده دارد.

دندانهایی که مناسب درمان ریشه (و اصطلاحا عصب کشی) هستند معمولا آسیب های جدی از قبیل:

• پوسیدگی های عمیق
  •  پوسیدگی های سطحی مخرب
  • پوسیدگی های پنهان و زیرسطحی

چه عواملی بيماری درعصب  دندان مي گردند؟

پوسيدگيهاي دنداني توضیح داده شده در بالا اگر درمان نشوند، بعد از تخريب مينا و عاج به پالپ رسيده و باعث التهاب و ناراحتي آن مي گردند. علاوه بر پوسيدگي، عوامل ديگري چون ضربه ناگهاني به دندان، پركردگي هاي عميق، شكستگي و ترك دندان، تحليل و سايش شديد دندانها و بيماريهاي پيشرفته لثه در ايجاد آماس و بيماري پالپ دندانی نقش دارند.

نشانه های بيماري عصب دندان چیست؟

برخي از علائم پالپ آماسي شامل درد ممتد در هنگام نوشيدن مايعات سرد و يا گرم، درد خود بخودي، درد هنگام جويدن غذا و يا حتي موقع خوابیدن مي باشد. گاهي نيز با توجه به سير بيماري پالپ، ممكن است بيمار درد نداشته باشد. علائم ظاهري پالپ بيمار ممكن است وجود پوسيدگي عميق و يا وجود ضايعه در انتهاي ريشه، تورم و يا تخليه چرك از دندان و يا انتهاي آن باشد.

مراحل عصب کشی دندان در دندانپزشکی گیشا

• بی حسی موضعی
  • بررسی کانال
  •  تعيين طول ريشه
  •  پاکسازی شكل دادن كانال ها
  •  پركردن كانال دندان
  • ترميم موقت دندان
  •  ترميم دائم دندان

محاسن و معایب عصب کشی دندان

محاسن:

•  حفظ ساختار طبیعی دندان
  • وجود دندان موجب حفظ استخوان ساپورتر آن است
  • عدم نیاز به روشهای جایگزینی دندان

معایب:

•  التهاب دندان
  • درد خفیف در دندان
  • عفونت احتمالی
  • تخریب دندان

جلسات عصب کشی دندان در دندانپزشکی گیشا

معالجه ريشه اكثر دندانها را مي توان در يك جلسه انجام داد ولي بعضي از دندانها ممكن است به دو يا چند جلسه زماني نياز داشته باشند كه در اين موارد دندانها در پايان جلسات معمولاً پانسمان موقت مي گردند.

مراقبتهای پس از عصب کشی دندان

معمولاً مقداري درد و ناراحتي گذراي خفيف تا متوسط به دنبال از بين رفتن بيحسي تا چند روز وجود داشته كه با تجويز مسكن هاي ضد التهاب تسكين مي يابد. غالباً، ناراحتي و درد آنچنان نيست كه مانع فعاليت هاي روزانه شود. در مواردي كه درد زياد است ميتوانيد با دندانپزشك معالج تماس بگيريد.

جراحي اندودونتيك

در مواردي كه درمان معالجه ريشه دندان با موفقیت همراه نیست هنوز مي توان دندان را نجات داد. در اين موارد بعد از انجام بي حسي موضعی، دندانپزشك بافت لثه را به آرامي كنار زده و بافتهاي ملتهب انتهاي ريشه را خارج نموده و يك پركردگي نيز در ته ريشه جهت ممانعت از برگشت ضايعه قرار مي دهد.